Kan ens personlige brand stå i vejen for forfremmelse?

Ja, i hvert fald hvis ens personlige brand eller udtryk, ikke er skarpt nok, synligt nok eller stærkt nok. Men heldigvis kan man hurtigt få det i spil, så det understøtter karriereplanen og ikke underminerer den. Læs de 4 gode råd her:

BRYD GLASLOFTET

”Jeg forstår det ikke….jeg får aldrig de chefstillinger – ender altid som nr.2”  Det er en ret normal kommentar fra mine kunder. De kommer, fordi de er frustrerede over deres karriere, og mangler redskaber til at bryde glasloftet, og komme helt op på øverste chefgang, eller helt ind i de vigtige bestyrelser. Det er dygtige mænd og kvinder, de har gjort det rigtig godt, men mangler det der skal til, for at komme i betragtning til de øverste chef-stillinger.

Hvad er det de mangler? Én ting er sikkert – det er ofte ikke flere MBA’er, men det er faktisk deres eget personlige omdømme, der ikke er stærkt nok.  Topleder-karakteristika som: en stærk overbevisning om sit lederværd, at være en strategisk kommunikatør, et relevant og spændende personligt liv, og så det at ligne en leder – tæller mere end cv, når man når et vist niveau. Der skal ligesom noget mere til, for at kunne gøres til kransekagefigur.

Hvorfor selviscenesætte uden for teatrets rammer? Er det ikke falskt? Jeg kalder det strategisk kommunikation – det er et nødvendigt element at benytte sig af, hvis ens ambition presser en fremad og opad.
Selviscenesættelse betyder, for mig, i denne sammenhæng, at være tydelig og synlig i sit udtryk. Mere end man normalt ville, for det er med til at bryde glasloftet.

Her kommer de fire elementer i ens omdømme, der skal være tilstede, for at blive betragtet  som havende ”konge/dronninge” potentiale. Og hvordan man opnår dem:

Det kan siges ganske enkelt:
Det er det personlige brand plus kvalifikationer, der giver toplederstillinger – ikke kvalifikationer alene.

1. Vis os det i øjnene

Tro på at man har retten til at være kongen. Mangler troen, kan vi se det i øjnenes udtryk, og det forplanter sig helt ud i kropssprog, toneleje og dialogform.
Det kan kræve en omgang coaching, at af hjertet kunne sige ”ja, jeg er berettiget og har potentialet til at være den store leder”  Man kan også lave en mental aftale med sig selv: ”over de næste 6 måneder vil jeg træde helt ind i min ”kongerolle” Jeg er der ikke helt endnu, men jeg har redskaberne til at gøre det”
Fake it till you become it – princippet.

2. Tal som en leder:

  • Kommuniker strategisk og menneskeklogt, det er et ægte ledertegn. Dvs. lær de 4 måder folk gerne vil have et budskab på. Lær at se hvem der er hvem.
  • Lær at tale kort og klart – dermed huskes budskaberne og man kan citeres.
  • Støvsug ens sprog for ”offersnak”(det er aldrig nogen andres skyld, tag ansvar selv), private oplysninger, humor på andres vegne og diminutiver (at bruge ordene, lille, lidt, måske, det kunne være etc. i sine sætninger).
  • Man skal sige det vigtigste, tale de store linjer, give essensen af sagen. Baggrundsviden og de praktiske detaljer har man folk til.

3. Dit privatliv tæller…

Et stor leder skal være en personlighed, en man kan sætte andre ord på end: han er dygtig til sit arbejde. Lederens private person skal være tydelig.

En tredobbelt ironman fortæller mig hvordan lederen går til sit chefliv – ambitiøst og ekstremt. Vi vil faktisk også gerne vide, hvilke værdier han/hun står for som menneske. Vi har brug for et brand, en stor personlighed – ikke nødvendigvis larmende, men stor og synlig personlighed. Så giv personlig tid til en sag, der er værd at stå inde for.

Eller brug det andet greb:  Man kan kondensére, hvad man ved om sit arbejde/sit fag, og find en platform, hvorpå det kan kommunikeres ud, f.eks. i en bog. Dermed kan man skabe sin egen ekspertstatus på et emne.

Det vil gøre sig utrolig godt på et cv, at man har en ”sag” man kæmper for, noget man helt privat står inde for. Og den helt store udfordring er: det er en sag, man bliver nødt til at kunne stå ved – uanset hvordan det passer ind i dine kommende arbejdsgivers værdisæt/aktiviteter. Når man er en top-leder, forventer vi at lederen tør stille op for en sag, der betyder noget for ham – uanset hvad andre måtte mene(vi tolker dermed, at han har en evne til at gå forrest, være bannerfører, konsekvent etc.)

4. Lign en topleder

Vi er visuelle dyr: man skal klæde sig som en topleder, placere sig i rummet som en topleder, bruge sin tid som en topleder.

  • Hvis man er for neutralt klædt på, og ligner de andre kan vi ikke helt se personligheden. Er man for kikset, så støjer det, og tager opmærksomheden. Uden at blive ekstrem, skal man fremhæve sine fortrin og personlighed i tøjet– det vidner om selvindsigt – en nødvendig lederkvalitet. Det giver også stor synlighed og man bliver husket.
  • Sid ikke bagerst, man skal ikke stille sig yderst i en gruppe etc. dvs. man skal ikke tage ikke observatør positionerne når man sidder i møder, ankommer i en reception etc. Tag en position i centrum, og vær afslappet i den. Ægte ”kongeopførsel” er ofte diskret, venlig, præcis. Jo mere man har brug for at ”føre sig frem” jo mindre status får man.
  • Man skal værne om end tid, så man kun laver det allervigtigste. Som topleder skal man kunne prioritere benhårdt. Hvis ens dør altid står åben, hvis man aldrig holder ferie, hvis man ikke kan tage sig tid til at udvikle på egne potentialer – så læser vi det som svaghedstegn. Hvis man vil helt op, er ens tidsstyring interessant.

I bund og grund drejer det sig om at være ekstremt tydelig, hvis man vil helt op. Så tydelig at de rigtige kan se en for alvor – se mere end bare ens cv. Det er nødvendigt at vise sin sjæl. Det kan virke meget privat at skulle det, men en ægte topleder er ikke bange for at afsløre for meget. De ved at deres personlighed har noget at byde på og skal være en inspiration for andre. De skal selv personificere et lederskab, turde være et ikon.