De personlige forløb
Mine personlige rådgivningssessions er ofte længere forløb, hvor fokus er på at udvikle og styrke kundens personlige udtryk som chef.

Der er tre, meget vigtige elementer, der skal være på plads for at opnå den fulde styrke, og som vi meget ofte arbejder med i vores sessions. Disse er fælles for mange af mine personlige forløb:

Retningsgivende, tydelig og enkel kommunikation: Færre ord, kortere forklaringer og enkle statements om retning. Personligt, men ikke privat. Man skal kunne tale visionært til alle niveauer.

Udvidet forståelse af personlighedstyper på arbejdspladsen: hvordan skal de tales med og motiveres. Ved man det, kan man blive længere på det strategiske niveau i de krævende samtaler.

Forståelse for ens symbolske status som chef og hvordan den bruges til at kommunikere med, dvs. at hele ens laden og gøren tolkes på af ansatte og andre. Ekstra opmærksomhed på ens non-verbale kommunikation er essentiel.

Case 1: Hvor ambitiøs må man være?
Mads var begejstret, han havde taget chancen og søgt et chef job på trods af sin beskedne mellemledererfaring – og fået jobbet. Oven i glæden havde bekymringen meldt sig – hvordan skulle han forme sin chef-profil? Hvordan ville han være bedst som leder for en større gruppe ansatte og brugere af den facilitet, han nu ledede? Det var tydeligt for mig, allerede i vores første session, at han havde hjertet på rette sted mht. sine medarbejdere, men at hans ledelsesstil havde brug for et løft op til chef niveau.

Vi hævede hans niveau på de 3 ovennævnte parametre i hans kommunikationsstil.

Derudover var der en særlig spændende udfordring: nemlig at han skulle give sig selv lov til at være rigtig ambitiøs. At mærke og finde fred med, at han faktisk var et drevent og ambitiøst menneske, og at han godt måtte tænke strategisk i sine projekter og præsentation af sig selv. Mads havde set sig selv som hovedsageligt en venlig personaleorienteret leder, med hovedfokus på medarbejdernes behov. Jeg udfordrede ham på, om det var nok, om der var mere, han ville. Det viste sig, at han gerne ville tænke rigtig stort, både på stedet, medarbejdernes og egne vegne. Smide høfligheden og beskedenheden væk. Vi trænede i at tænke vision ind på alle niveauer, og hvordan man bliver en visionær taler – også til alle niveauer.

“Det har givet mig redskaber til at se og reflektere over min egen stil og fremtræden. Når man ser sin egen optræden (på video) får man et helhedsindtryk. Det kan være vanskelig at se lige præcis hvad man skal ændre, for at forbedre sig. Det synes jeg nu jeg har fået nogle redskaber til.”

Susanne Kruse Sørensen, Direktør Vordingborg Erhverv.

"Det gik over al forventning, og jeg endte med at føle mig godt tilpas i mit oplæg – og der var anerkendelse for det efterfølgende”

Janice Dyrlund Høst, centerchef Teknologisk Institut